Blodbad. Skrik. Onda andar. Tortyr. Sadism. Kyrkogårdar. Tragedi. Mörker. Mardrömmar. Rädsla. Oskyldiga offer. Monster. Psykisk sjukdom. Ord som mycket väl beskriver skräckfilmsgenren. Tittade Jesus på skräckfilm tillsammans med sina lärjungar? Naturligtvis gjorde han inte det. Men så fanns det heller inga filmer! 😉 Tiotusenkronorsfrågan är om Jesus skulle titta på skräckfilm idag. På sätt och vis tittar Jesus ganska ofta på skräckfilm. Jag träffar regelbundet kristna som ser sådana filmer. Eftersom vi är Jesu kropp på jorden och Andens tempel så är Jesus med oss i allt vi gör, inklusive skräckfilmstittande.
Jag tror inte att kristna (eller någon annan) borde se dessa filmer. Här är 6 anledningar till varför:
1. MÅNGA HAR UPPLEVT ATT SKRÄCKFILM INBJUDER ONDA ANDAR
Jag har hört och läst flera berättelser där kristna berättar hur skräckfilmer inbjudit mörker till sina hem. Några har sett hur figurer tar form runt teven, andra har känt hur en kall och personlig ondska infunnit sig i rummet. En vän till mig som har gåvan att skilja mellan andar berättade att han vaknade en natt av att det fanns demoner i hans lägenhet. Han förstod först inte varför. Då kom han på att han köpt en hel hög begagnade filmer dagen innan. En av dem var en skräckfilm. Han tog med filmen ut ur lägenheten och slängde den i en soptunna. När han kom tillbaka var den onda närvaron borta.
Många skräckfilmer är direkt ockulta och innehåller mer eller mindre realistiska element hämtade från satanism, häxkonst och annan form av andlighet. Dessa filmer tror jag att det är särskilt viktigt att inte se. Men jag tror även att andra skräckfilmer kan vara en inkörsport för demoner. Jag tror faktiskt att flera manus är inspirerade av onda andar. Tänk dig själv en manusförfattare som sitter i sin fåtölj och försöker hitta uppslag till en skräckfilm. Han försöker komma på saker som skrämmer och är onda. Jag tror att Satan gärna delar med sig av några av sina ideér.
2. SKRÄCKFILM GÖR EXTREMT VÅLD, SADISM & PERVERS ONDSKA TILL UNDERHÅLLNING
Jag tror inte att det behagar Gud när vi väljer att spendera ett par timmar till att låta oss underhållas av dessa saker. Att se en stackars kvinna instängd i ett mörkt rum där en psykopat då och då terroriserar henne på olika sätt och bryter ned hennes psyke tills hon bryter samman är ingenting jag tror Gud vill att vi ska mata oss med. Jag tror inte att det går att hyra sådana filmer i himlen! 😉
3. SKRÄCKFILM BYGGER PÅ RÄDSLA
Huvudanledningen till att människor ser på skräck är för spänningens skull. Det ger en kick att låta sig skrämmas så att hela ens inre är på bristningsgränsen. Eftersom man själv inte är i fara så ger det en slags simulerad skräckupplevelse som är ganska stark. Frågan är hur nyttigt det är att mata sig med rädsla?
Vi vet att rädsla och oro är negativa saker som hindrar oss från mycket. Bibeln lär oss att Guds perfekta kärlek kastar ut all fruktan. Varför ska vi då fylla oss med fruktan? De som sysslar med inre helande & befrielse vet att rädsla är en vanlig inkörsport för demoniskt inflytande. Människor som varit med om trauman kan få en så stark dos av rädsla att de får lida av det resten av livet (om de inte söker hjälp). Att leka med rädsla genom att använda skräckfilm som underhållning kan vara en självdestruktiv lek.
4. SKRÄCKFILMER LEVER VIDARE I TANKAR OCH DRÖMMAR
Allt vi ser registreras i hjärnan. Jag pratar ofta med ungdomar som sett någonting obehagligt som sedan får en ökad rädsla för mörker, vissa platser och som plågas av mardrömmar. Att känna skräck i två timmar är en sak. Att ha en krypande känsla av obehag i flera månader är en annan. Vi vet aldrig på förhand vilka följder en viss film kan få i våra liv. Varför chansa?
För övrigt, bröder, allt som är sant och värdigt, rätt och rent, allt som är värt att älska och uppskatta, ja, allt som kallas dygd och förtjänar beröm, tänk på allt sådant. Vad ni har lärt och tagit emot, hört och sett hos mig, det skall ni göra. Då skall fridens Gud vara med er. (Fil 4:8-9)
Om vi matar oss med motsatsen till det Paulus nämner så är det inte konstigt om Guds frid inte präglar våra liv.
5. SKRÄCKFILM ÄR AVTRUBBANDE OCH FÖRSÄMRAR VÅR EMPATI
Om jag regelbundet ser människor förföljas, mördas och slaktas så kommer mina känslor för liknande saker i verkligheten att vara bedövade i viss mån. När vi ser lidande och hemska saker som vi som passiva tv-tittare inte kan göra någonting åt, så lär vi oss att stänga av och avskärma oss från människors lidande.
6. ATT SE PÅ SKRÄCKFILM ÄR ETT HÅN MOT VERKLIGHETENS OFFER
Det finns skräckfilmer som handlar om aliens och ökenmonster. Men många skräckfilmer är inspirerade av verkiga händelser. Även om en film inte direkt bygger på en sann historia så finns det ofta människor i verkligheten drabbats på samma sätt som i filmen. Jag tror t.ex. inte föräldrarna till en dotter som knivmördats sitter hemma och tittar på Screamfilmerna. Varför gör då vi det? Av respekt till offrens anhöriga vägrar jag att se på skräckfilmer vars innehåll kan härledas till verkligheten.
HUR GÅR JAG VIDARE?
Om du efter att ha läst detta ändå är osäker på om man som kristen bör titta på skräckfilm, så fråga Gud! 😉 Be honom tala till dig! Alltid bra att fråga honom när man blir osäker på vad som är rätt och sant.
Om du tidigare har tittat på skräckfilm och nu känner att du vill sluta med det så har jag några tips till dig:
- Bekänn det som synd. Be Gud förlåta dig. Tacka för att du är förlåten. Avsäg dig skräckfilm och dess konsekvenser i ditt liv. Befall allt som är kopplat till skräckfilmer du har sett att försvinna från ditt liv. Många vet inte hur man avsäger sig saker, men det är enkelt och förvånande effektivt. Ibland kan man vara förlåten för någonting, men konsekvenserna av ens tidigare handlande finns fortfarande kvar. Du kan be såhär: ”I Jesu namn så avsäger jag mig skräckfilm och alla dess konsekvenser i mitt liv. Jag befaller allt mörker och allt som är kopplat till dessa filmer att lämna i Jesu namn.”
- Sätt gränser. Förklara för dina vänner att de gärna får se på skräckfilm om de vill, men att du numera känner dig tveksam till det. Hänvisa gärna dina kristna vänner till mitt blogginlägg om du inte orkar förklara allt! 🙂 Våga säga nej. Dina vänner kommer att respektera dig för det.
Tidigare hamnade vi i ”vi får inte gå på bio, dansa och vara ute efter nio”-diket.
Frågan är om vi inte numera ibland hamnar i diket på andra sidan vägen?
Vad tror du?
Blessings!
/David
Hmm. Återigen intressanta tankar. Kan varken hålla med eller säga emot dig egentligen då jag inte upplevt det så som du beskriver att andra upplevt det (vad jag kan minnas).
En av tankarna som dök upp var att det känns lite bakåtsträvande. Som när det var förbjudet att dansa, gå på bio osv i/av kyrkan. Samtidigt så förstår jag hur du tänker och menar och håller på så sätt med dig.
Det är inte särskilt ofta jag tittar på skräck men när jag väl gör det så blir det, som du skriver, underhållning. Om det är bra eller dåligt för mig kan jag inte riktigt svara på.
”SKRÄCKFILM GÖR EXTREMT VÅLD, SADISM & PERVERS ONDSKA TILL UNDERHÅLLNING” Ungefär detta i skjutspel och andra spel där det dödas, då antar jag att du tycker att man som kristen inte borde spela sådana spel heller?
Tack för din kommentar Kalenderovich!
Förstår om det känns bakåtsträvande. Räknade med att man skulle kunna associera till bio, dans osv. Men jag tycker jag undviker det diket eftersom jag inte argumenterar utifrån att det är värdsligt eller allmänt opassande.
Skräckfilm tycker jag defintivt är uteslutet för en kristen, våldspel & actionfilm är inte lika glasklart. Vissa våldsspel är värre än andra. GTA-serien tex där man gör karriär som kriminell, hallick mm och spelupplägget uppmuntrar mord på civila för nöjes skull. Finns många spel där själva mördandet är grejen och det sker på ett sadistiskt sätt. Det finns bättre spel, tex Call of duty-serien där man förhindrar ondska och utövar ”rättfärdigt” våld.
Jag spelar själv inte längre våldsspel hemma alls, bara ibland som en social grej tillsammans med andra. Actionfilmer där själva våldet är poängen och underhållningen försöker jag minimera. Ser dock Sci-fi och superhjältefilmer där storyn och kampen mellan ont & gott ofta är poängen.
Tänker att det är upp till var och en att fråga Gud. Vi fungerar alla olika. Samtidigt tror jag vi generellt ser för mkt våld. Våld är en synd och finns ej i himlen. Ska vi då simulera denna synd som underhållning på jorden? Frågar mig det allt mer. 🙂
Inget h i slutet 😉
Förstår som sagt dina tankar men jag är lite smått spelnördig av mig så gillar spel oavsett hur våldsamma och dumma de kan vara.
Ser nu att jag glömde något av det viktigaste jag tänkte ta upp i förra inlägget. Jesus drev ut onda andar, så på sätt och vis ”tittade Han på skräckfilm”, om du hänger med i mina svängar. Nu är det såklart stor skillnad men vart jag nu vill komma med detta minns jag inte ens nu… aja.
Som du skriver, vi fungerar olika, så jag kommer nog fortsätta skjuta folk i spel 😉
På tal om GTA, i 4.an så får man ett antal gånger välja om man vill döda någon eller låta den leva, så helt omoraliskt är det då inte.
(Titusbrevet 2) 11 Ty Guds nåd har uppenbarats till frälsning för alla människor. 12 Den fostrar oss att säga nej till ogudaktighet och världsliga begär och att leva anständigt, rättfärdigt och gudfruktigt i den tid som nu är,
14 Han har offrat sig själv för oss för att friköpa oss från all laglöshet och rena åt sig ett egendomsfolk, som är uppfyllt av iver att göra goda gärningar.
Skräckfilm, spel osv.. hamnar under ogudaktighet och värdsliga begär. Det är även oanständigt. Det är även inget sökande av det som är ovan.
(Kolosserbrevet 3) 3 Då ni alltså har uppstått med Kristus, sök då det som är där ovan, där Kristus sitter på Guds högra sida. 2 Tänk på det som är där ovan, inte på det som är på jorden. 3 Ty ni har dött och ert liv är dolt med Kristus i Gud.
(Jakobsbrevet 4:4) Ni trolösa, vet ni inte att vänskap med världen är fiendskap mot Gud? Den som vill vara världens vän blir Guds fiende.
Vi ska inte söka det jordiska eller dess njutningar.
(1 Petrusbrevet 1:15-16) 15 Nej, liksom han som har kallat er är helig, skall ni föra ett alltigenom helgat liv. 16 Det står skrivet: Ni skall vara heliga, ty jag är helig
Helig > avskildhet. Vi ska vara helgon.
Avskildhet från världslighet.
(Johannes 15:19) Om ni vore av världen, skulle världen älska er som sina egna. Men ni är inte av världen, utan jag har utvalt er och tagit er ut ur världen. Därför hatar världen er.
VÄRLDEN >> Nöjen osv.
Det besmittar kött och ande.
(2 Korinthierbrevet 7:1) Då vi alltså har dessa löften, mina älskade, så låt oss rena oss från all besmittelse från kött och ande och i gudsfruktan fullborda vår helgelse.
(Jakobsbrevet 1:27) Men att ta sig an föräldralösa barn och änkor i deras nöd och hålla sig obesmittad av världen, det är en gudstjänst som är ren och fläckfri inför Gud och Fadern.
(Matteus 6) 22 Ögat är kroppens ljus. Om ditt öga är friskt, får hela din kropp ljus. 23 Men är ditt öga sjukt, ligger hela din kropp i mörker. Om nu ljuset i dig är mörker, hur djupt är då inte mörkret!
Jonathan; Jag säger halleluja och instämmer i alla bibelorden!!! Yay! Men jag instämmer inte i din tolkning och tillämpning av dem.
Varför tror du att ordet ”världen” i Bibeln är lika med nöjen?
Håller som sagt med om skräckfilm.
Tror knappast Bibelns författare hade sällskapsspel & tvspel i åtanke när de skrev om att inte låta sig smittas av världens begär. Jag tror som sagt att vi behöver prata mer om selektivitet, men jag tror inte på din linje.
En liten varning: du låter som syndakatalogsfolket som förbjöd smink, vissa frisyrer, dans, bio (oavsett film) mm. Många som blev sårade och brända av den tidens fareseism kommer att se rött när du uttrycker dig så hårt och allt-eller-inget såsom du gör. Jag är rädd att du kommer bränna många broar som du inte vill bränna.
Det handlar inte om ljumhet eller kompromiss, det handlar att inte övertolka vissa teman i Bibeln och feltolka andra. Som jag sagt tidigare: ingen lyssnar på någon som slår dem i huvudet med Bibelord.
Beklagar igen att jag hamnar i nån slags faderlig tillrättavisnings/vägledar roll. Inget jag strävar efter, men du gör mig faktiskt lite orolig. Jag förstår att Gud gör saker i ditt liv och jag vet att han hat fantastiska saker för dig, så jag vill inte du ska hamna i farisé-träsket! 😉
Broderlig kram
Bra skrivet!
Bra att du gjorde ett inlägg om det här. Sett många som kallar sig Kristna gilla skräckfilmer osv på Facebook. Ber att den Helige Ande överbevisar folk som läser ditt inlägg och leder dom in i sanningen och öppnar deras hjärtan och ögon.
Hmm.. vet inte om man ska kolla på filmer och TV överhuvudtaget. Förutom nyheter typ, och kristna kanaler. Jesus sa i (Lukas 9:23) ”…Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och varje dag ta sitt kors och följa mig.”
(Psalm 101:3a) Jag vänder ej mitt öga till det onda.
(Matteus 6) 22 Ögat är kroppens ljus. Om ditt öga är friskt, får hela din kropp ljus. 23 Men är ditt öga sjukt, ligger hela din kropp i mörker. Om nu ljuset i dig är mörker, hur djupt är då inte mörkret!
Ögonen är som själens fönster.
Osäker om man bör göra något.. tumregel = (Romarbrevet 14:23 SFB) Men den som äter och samtidigt hyser betänkligheter är dömd, eftersom det inte sker av tro. Ty allt som inte sker av tro är synd.
Handlar inte bara om Mat 🙂 Det ser vi i den sista delen av versen. Levande Bibeln hade en bättre översättning 🙂
(Romarbrevet 14:23 LB) Men den som inser att det han helst vill göra egentligen är fel måste se upp. Allt som man gör utan övertygelse om att det är rätt, det är synd!
(1 Joh. 2:6) Den som säger sig förbli i honom är skyldig att själv leva så som han levde.
Sen har de flesta skräckfilmer Occult material i sig (Harry Potter och Twilight osv!). Gud AVSKYR sådant. Att frukta Gud MÅSTE vi, och det är att Avsky det Onda och Fly från det onda Ju. Vördnad och respekt för Gud.
Hur är Harry Potter och Twilight skräckfilmer och har du sett filmerna? (Har inte sett Twilight men gillar däremot Harry Potter böckerna och filmerna väldigt mycket) Vet du vad de handlar om innan du skriver något sådant? 😉
Dessutom, menar du verkligen att vi måste frukta Gud? Gav han oss inte den fria viljan? Att älska och frukta Gud är ju däremot absolut att föredra 😉
Oj. De är inte skräckfilmer, men har ändå Occult i sig, som många skräckfilmer också har. Gud avskyr sådant! I Harry Potter har dom trolldom och häxeri.
Att frukta Gud – Avsky det onda, fly det onda. Vördnad och respekt för Gud.
(5 Mosebok 18:10-12) 10 Hos dig får inte någon finnas som låter sin son eller dotter gå genom eld eller befattar sig med spådom, teckentydning, svartkonst eller häxeri, 11 ingen som utövar besvärjelsekonster, ingen andebesvärjare, ingen som bedriver trolldom och ingen som söker råd hos de döda. 12 Ty avskyvärd för Herren är var och en som gör sådant, och för sådana vedervärdigheters skull fördriver Herren, din Gud, dem för dig.
(Krönikeboken 33:6) Han lät sina barn gå genom eld i Hinnoms sons dal och utövade teckentyderi, svartkonst och trolldom, skaffade sig andebesvärjare och spåmän och gjorde mycket som var ont i Herrens ögon, så att han väckte hans vrede.
Ja vi MÅSTE frukta Gud, precis som andra saker vi måste. Vad menar du med att vi har fri vilja? Ja det har vi, och vi måste välja att vandra i Lydnad, vandra efter Anden och leva i Anden osv för att ha evigt liv. För att behaga honom. För att ha glädje, kärlek och frid osv.
Många betydelser som finns i den grekiska pisteuo: ”att följa, hålla sig till, att lita till tro på, att förlita sig på, att lita på.”. Det är Pisteuo som är översatt till ”Tror” i versen nedan.
(Johannes 3:16) Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.
5 Mos 6:2;13;24. Gud befaller att vi ska frukta honom.
(Matteus 10:28) Var inte rädda för dem som dödar kroppen men inte kan döda själen. Frukta i stället honom som kan fördärva både själ och kropp i Gehenna.
(Hebreerbrevet 12:28) Då vi får ett rike som inte kan flyttas, låt oss ha nåd, varvid vi kan tjäna Gud acceptabelt med vördnad och gudsfruktan:
—Versen ovan är Översatt ifrån Engelska King James Version, eftersom många versioner utelämnar ”låt oss ha nåd”—.
(2 Korinthierbrevet 7:1) Då vi alltså har dessa löften, mina älskade, så låt oss rena oss från all besmittelse från kött och ande och i gudsfruktan fullborda vår helgelse.
Låt oss kolla vad som står innan den versen med:
(2 Korintierbrevet 6) 17 Därför säger Herren: Gå ut från dem och skilj er från dem och rör inte vid något orent. Då skall jag ta emot er, 18 och jag skall vara er Fader, och ni skall vara mina söner och döttrar, säger Herren, den Allsmäktige.
Det finns definitivt mycket i Harry Potter som relativt realistiskt finns i verkligheten. Filmerna innehåller mycket häxeri, satanism och annan nyandlighet. Det finns en skillnad i Harry Potter jämfört med t.ex. Sagan om Ringen & Narnia där magin inte får så stort utrymme och detaljerade skildringar. Filmerna är inte skräckfilmer, men innehåller scener typiska för skräckfilmer. Men jag menar ändå att atmosfären på det stora hela mer är sci-fi och fantasy.
Bibelorden du skriver varnar för att utöva trolldom och häxeri, inte för att iaktta det som underhållning. Filmerna har fått många att söka sig till bla.a. häxorganisationen Wicca och andra nyandliga grupper. Men att som kristen se på filmerna är defintivt inte glasklar synd såsom du fastslår Jonathan. Det viktiga för en kristen är att inse att det i verkligheten inte finns vit och svart magi, – utan att all magi är ond. All andlighet utanför Jesus är farlig och uppehålls av onda andar och satan själv. Den helige Ande vill vara vår guide i den andliga verkligheten, och leder oss till Fadern & Sonen och sig själv.
Men jag tror faktiskt att dessa filmer kan påverka vår syn av den andliga verkligheten, Andens gåvor m.m. Pratade nyligen med en person som haft mycket mardrömmar med fantasybilder som tema. Gud sade tydligt till personen att ta en break från fantasy. Detta gäller inte nödvändigtvis alla, men vi behöver reflektera MYCKET MERA kring vad vi matar oss med.
Jag tycker din ”måste”-ton är lite obehaglig Jonathan! 😦
Jesus tvingar ingen att tillbe honom. Han dog en fruktansvärd död på ett kors för att ge oss ett val. Ibland så gör vi kristna frälsningen till nåd men det som händer på andra sidan korset till värre än alla tusentals lagar i gamla testamentet som ingen kunde leva upp till. Nu lever vi i nådens tid och har nådens ämbete. Jesus utmanar kring lärjungaskap, disciplin och många andra saker, men nyckeln finner vi i den helige Ande som överbevisar oss om synd, leder oss, undervisar oss, ger oss Andens frukter, ger oss Andens kraft, hjälper oss att motstå synden etc. Nyckeln till tillväxt är att leva i Guds närhet. Relationen är nyckeln. När jag undervisar om livsstil så är jag mycket utmanande, men aldrig dömande eller försöker ge kristna dåligt samvete. Sanningen talar för sig själv och Anden gör jobbet med att överbevisa.
Man kan tycka att det är samma sak att vi FÅR följa och att vi MÅSTE följa men det är milsvid skillnad i Gudsbild.
Jesus uppenbarar Fadern som vår himmelske Pappa som gör allt för att återfå relationen med oss.
Guds frid!
/David
Har du läst artikeln ”Skräckfilmen är ett Guds verktyg” på Dagen från 2009? Påtal om ämnet alltså. Men jag måste nog hålla med om det mesta du skriver. Minns ett tillfälle i nian när en klasskamrat visade en scen ur ”Saw III”. Scenen var kanske några minuter lång men jag mådde psykiskt dåligt hel lektionen efteråt.
Men kan inte mycket av kritiken mot skräckfilm appliceras på andra filmgenrer? Typ krigsfilmer m.m. Ta t.ex filmen ”Braveheart”. Fruktansvärt råa våldsscener men samtidigt en bra handling (tycker jag iaf). Samtidigt kanske inte detta är så svart-vitt alltid och att vissa filmer ligger mer i gråzonen. Hur tänker du kring den här typer av filmer med tanke på din kritik mot skräckgenren?
Här är artikeln jag talade om btw…
http://www.dagen.se/vardag/-skrackfilmen-ar-ett-guds-verktyg-/
Oj! Jag håller inte med om en stavelse i den artikeln! 🙂
Tycker inte han ger några som helst egentliga själ för att titta på skräckfilm. Verkar mer vara personligt då han innan han blev kristen älskade skräckfilm (trots att de gett honom rädsla och ångest som yngre).
Jag tycker att det är milsvid skillnad på t.ex. Saw-serien och Braveheart. Braveheart skildrar en verklig händelse och lär oss någonting om historien och lär oss om mod och ideal. Vår historia är våldsam, och jag tror att vi kan vältra oss för mycket i själva våldet när vi filmatiserar, men generellt tror jag krigsfilmer lär oss att våld är fruktansvärt. Att se krigsfilm som underhållning kan jag ha lite svårt för, men det är inte samma kategori som skräck. Saw är ren tortyr (vad jag förstår, vägrar se dem) och är djävulsk meningslös sadism med syfte att skrämma och chockera.
Jag skriver lite mer om hur jag tänker kring t.ex. våldsspel och actionfilmer i mitt svar på Kalenderovics kommentar! 🙂
Det är inte bibliskt. Vi ska inte kolla på skräckfilmer, se vad jag skrev ovan.
(1 Thess. 5:22) och håll er borta från allt slags ont.
Inte heller filmer med våld som Braveheart osv. Men typ Passion of the Christ går bra så man får en bild av hur Jesus led.
Mycket bra skrivet! Jag tycker det känns väldigt motsägelsefullt när kristna i ena stunden bojkottar porrfilmer för att i nästa konsumera massa våld, skräck mm. Allt för att revoltera mot ”syndakatalogen”. Men om porr inte är bra att se, varför skulle våld och skräck vara mycket bättre?
Jag håller inte med om att det finns rättfärdigt våld och tycker inte att kristna ska ägna sig åt våldsunderhållning överhuvudtaget. Varför tycker man ens att det är kul? Förhindra ondskan kan man väl göra genom att spela Mario Tennis eller nåt, i Call of Duty eller alla andra våldsspel är det just våldet som spelet går ut på. http://helapingsten.wordpress.com/2012/07/22/stoppa-underhallningsvaldet-i-film-och-dataspel/
Frågan är om man som kristen ska konsumera underhållning överhuvudtaget. Vi spenderar två biljoner dollar på media och underhållning varje år, det är lika mycket som världshistoriens hela bistånd till utvecklingsländer. Tänk vilken skillnad vi kan göra om vi spenderar mindre på underhållning och mer på mission och aktivism! http://helapingsten.wordpress.com/2011/04/27/vi-maste-skara-ner-rejalt-pa-underhallningen/
Gud välsigne er!
Bra skrivet David!
Jag håller med om att vi inte bör titta på skräckfilm. Jag har hört flera av mina kompisar säga att de älskar skräckfilm och sen förstår de inte varför de är mörkrädda m.m. (förstår att man kan vara mörkrädd av andra anledningar också)
Angående annan film så inser jag som storkonsument av diverse film att vi som kristna borde minska på intaget av film och annan underhållning. Vi matar oss med så mycket skräpp. Jag tycker dock inte man ska stänga av helt, vår värld byggs mycket runt underhållningen. Om vi stänger av den biten hamnar vi nog lite långt ifrån de människor vi försöker nå.
Det farliga är om vi fastnar i underhållningen och missar vad Gud vill.
Vad menar du att vi hamnar ifrån människor vi försöker nå för att vi stänger av den biten? På vilket sätt nås de om vi kollar på underhållning osv?
Jag tror att han menar att om vi stänger av den biten helt så kommer vi hamna i en slags bubbla där vi stänger in oss. Då kommer vi inte kunna relatera och känna igen oss hos icke kristna och de kommer inte kunna förstå oss. Vi skulle få mycket mindre förståelse för varandra om vi levde i två andra världar och inte kunde relatera till samma saker om än med olika synpunkter på det.
Åh! Måste bara berätta att idag i skolan så skulle vi ha ”klassmys”, och det blev bestämt att vi skulle titta på film. Det fanns 3 skräckfilmer och en romantisk film att välja på. Jag blev nedröstad och vi skulle titta på den värsta skräckfilmen. Dock var det några som inte ville kolla på skräckfilmen så våra lärare gick med på att filmen var frivillig, så man fick gå hem om man ville. Jag hade lite beslutsångest ifall jag skulle gå hem eller om jag skulle stanna kvar och ”umgås” med klassen. Något sa mig dock att jag skulle strunta i filmen, trots att jag kände mig lite töntig och överreagerande.. Men nu när jag kom hem och loggade in på facebook så var det första jag såg ditt logginlägg David! Jag tyckte att det var lite häftigt och jag var bara tvungen att dela med mig 😉 Bra skrivet!
Tack Caroline! 🙂 Jag blir alltid upprörd över när skräckfilm visas i skolan och grupptrycket gör att som egentligen inte vill tittar iaf. Starkt gjort av dig! 🙂
Hej! Känner mig sugen på att hoppa in i debatten så, here we go. 😛
Jag tycker att det är ett intressant ämne detta och du har vissa bra poänger i ditt inlägg men vissa ställen vet jag inte om jag håller med.
1. Jag kan inte säga emot dig i detta inlägg för det finns säkert de som har dessa upplevelser. Däremot så har jag hört om historier där det har varit andra föremål än skräckfilmer som har fört med samma onda känsla. T.ex stenar, smycket, fjädrar mm. Det betyder ju inte att vi ska sluta använda stenar,s mycken, fjädrar bara för att vissa är ”laddade” eller hur man ska säga. Så det argumentet utgår från att all skräckfilm är ”ond” så jag kan inte hålla med dig här.
2. Att skräckfilm är underhållning kan jag hålla med om men det är inte själva delen att människor skadas som är underhållningen. Underhållningen ligger i att man själv blir rädd. Jag kan hålla med dig om att det är dumt att mata sig med för mycket våld men denna tanke utgår egentligen ifrån att skräckfilm från början är något ont. Jag tror t.ex inte att det är nedbrytande att kolla på nyheterna där människor dödas, (kanske om det blir för mycket), varför skulle detta då vara det? Att utsätta sig för för mycket våld är nog inget Gud vill men lite kanske bara är nyttigt. Sen är det inte egentligen våldet som är underhållningen utan det man vill åt är ju rädslan. Vet inte om jag får fram vad jag tänker men men. 😛
3. Det jag också vill säga är att skräckfilm tror inte jag är underhållande på grund av att man blir rädd. Jag tror inte att det är rädslan man vill åt utan det är adrenalinet och spänningen. Rädslan behöver finnas för att dessa ska komma fram. Det är som att hoppa femma på badhuset. När man står där uppe och ska hoppa känner man sig kanske lite rädd. Sen hoppar man och då blir hela kroppen ”rädd” och man fylls med adrenalin och den goa känslan efteråt kommer. Om denna tanke stämmer att det egentligen inte är den genuina rädslan man är efter utan det är spänningen och adrenalinet i kroppen så blir resonemanget kanske lite konstigt. För då borde vi som kristna sluta hoppa ifrån femman på badhuset för vi matar oss ju med rädsla där?
4. I denna punkt tror jag ditt starkaste resonemang sitter och här håller jag med. Jag har själv träffat människor som säger att de har sett på skräckfilmer som de ångrar att de gjort. Bilder som sitter fast på näthinna som inte försvinner, mörker som blir något man blir rädd för. MEN jag tror att detta är väldigt individuellt. Jag har träffat personer som ser på skräckfilm som inte har blivit påverkad på detta sätt. Om bilden med badhuset kommer in här så kan det ju bli så att en person som hoppar ifrån 10’an hoppar lite fel och landar snett och efter det är livrädd för höjder. (har det hänt? jag vet inte.) Medan andra hoppar ifrån 25 meter utan att ens vara rädda. Kanske är vi olika när det gäller skräckfilmer?
5. Att vi blir likgiltiga emot våld när vi ser på skräckfilm tror jag delvis är sant men jag tror att all annan film som innehåller våld blir man lika likgiltig emot. Kanske att man till och med blir mer likgiltig när man ser på typ actionfilm där massa människor dör (förutom hjälten) och man bryr sig inte. I skräckfilmen blir man i alla fall rädd för ondskan. I dessa filmer så är det nästan som att det är något positivt. eller? Jag tror att för mycket dos av skräckfilm kan trubba av empatin men ”lagom” hmm vet inte.
6. Jag håller delvis med dig här också men på ett annat sätt inte. Tror du att de föräldrarna som har sett sitt barn dö i typ formel 1 tittar så mycket på formel 1 efter det? Antagligen inte för det påminner om barnet. Ska vi sluta kolla på formel 1? Detta kanske är en konstig jämförelse men jag tror att du även i denna punkt som i många innan utgår ifrån att skräckfilm är något ont. Det är bra att visa respekt för de som har råkat illa ut men vart den gränsen ska dras är svår.
Till slut vill jag säga två saker. Jag tror inte man ska vara så svartvit och säga att Skräckfilm är antingen okej eller fel. Utan om man känner att det påverkar en destruktivt eller att andra upptäcker att det påverkar en negativt eller att man har problem med att be till Gud om när man ser på filmen så ska man antagligen sluta kolla. Men om det inte är så, så tror jag att en skräckfilm inte är så farligt om man ser det sällan. Det andra som jag vill säga är att jag själv endast har sett en skräckfilm i mitt 21 år ”gamla” liv. Jag tror inte att skräckfilm bygger upp hos mig och jag tror inte det hjälper mig på något sätt. Så därför när jag är med och väljer film med kompisar så har jag lagt ett veto på skräckfilm. För de är bara konstiga. Jag tror inte de är nyttiga. Om detta endast gäller för mig eller om det gäller alla kan jag inte svara på MEN jag kommer nog inte uppmana någon att kolla på en skräckfilm. Och jag kommer nog aldrig kolla på någon mera och om det är någon som frågar om jag tycker man ska kolla på skräckfilm så är mitt svar nej men att det ändå kan vara olika för olika personer.
Hehe mitt svar blev nästan lika långt som hela ditt inlägg men hoppas du orkar läsa. 🙂
Hej Daniel! Välkommen till samtalet! 🙂
1. Håller med om att många saker kan vara demoniskt laddade. Men bara för att inte alla stenar och smycken är demoniskt laddade, så innebär det inte per automatik att inte all skräckfilm är det. Även om inte alla filmer har en fysisk demonisk influens över sig så menar jag att själva konceptet skräckfilm är anti-Gud. Skräck, ångest, lidande, tortyr, död, ockultism m.m. är Satans uppfinningar och ideér. Dessa saker är i sig själva en inbjudan till den mörka sidan. Naturligtvis finns det nyanser inom skräckgenren. Det finns mer eller mindre mörka filmer. Det går t.ex. inte att jämföra Jurassic Park med Saw eller Hostel. (om nu Jurassic Park är skräck) Även om man som kristen förstås inte sitter och tillber djävulen när man ser en film med mycket satanism så kan det faktum att man säger ja till att se filmen och fylla sitt sinne med den räcka som inbjudan för demoner att göra saker.
2. Jag tycker du missar min poäng lite! 😉 Min poäng här är inte att underhållningen som man är ute efter direkt alltid är att se vidriga saker ske, utan ofta ser man det för spänningen (punkt 3). Många ser det dock just för blodet, det skruvade våldet m.m. Som tur är gör långt ifrån alla det. Min poäng är att jag tycker att det är snedvridet att göra underhållning av dessa onda saker. Jag tycker alltså att själva genren är absurd och motbjudande. Eftersom vi ser skräckfilm för att bli underhållna så låter vi trots allt styckmord, demoner, psykisk sjukdom, perversitet underhålla oss. Detta tror jag inte Gud är särskilt förtjust i! 😉
3. Jag håller med om att vi ofta inte direkt söker rädslan, utan spänningen. Men i skräckfilmsgenren så är det ju rädslan som gör det spännande. Vi utsätter oss därmed för fruktan och skapar associationer i hjärnan mellan det vi ser och känslor av rädsla. Jag vet av erfarenhet att många mått dåligt länge efter att ha sett skräckfilm. Kombinera stark känsla av oro och fruktan med filmer med ockult innehåll och två vanliga portar till demonisering infinner sig: rädsla och sysslande med det ockulta.
4. Jag tror som du skriver att vi reagerar mycket olika på skräckfilm. Vissa av oss minns allt vi ser och berörs starkt av det. Andra glömmer vad de sett dagen innan. Oavsett så vet vi att allt vi ser lagras inom oss och påverkar oss, oavsett om vi märker det eller inte. Om mina resterande 5 punkter håller (vilket jag anser att de gör) så är det inte moraliskt riktigt att som kristen se dessa filmer även om man inte plågas av mardrömmar eller oro efteråt.
5. Det är sant att annan film (och faktiskt även nyhetssändningar!) kan avtrubba oss. Detta argument gäller även andra genrer. Men eftersom skräckfilmer generellt drar ut på scener av mord, tortyr, oskyldigt lidande mer än andra genrer så har de potential att avtrubba oss mer än andra genrer.
6. Förstår din liknelse med formel-1. Håller dock inte med! 😉 Låt säga att en vän halkar på en gräsmatta och dör. Jag kanske tänker på detta när jag ser en gräsmatta. Men jag skulle inte ta illa upp om andra tittade på gräsmattor, t.ex. i samband med fotboll! Men om min vän blev inlåst i ett rum, terroriserad i flera veckor och sedan lemlästad så kanske jag skulle ta illa upp om andra såg skräckfilm där detta sker. Jag skulle ogilla att människor tar avskyvärd djävulsk ondska och gör det till udnerhållning.
Gott att höra att du generellt inte förordar skräck, även om du tänker att min hållning är lite väl extrem! 😉
Själv så tänker jag att skräckfilm kan påverka mer eller mindre negativt, både utifrån vilken skräckfilm man ser, hur ofta och vem man själv är, men att det ALLTID är fel och opassande för en kristen som vill efterlikna Jesus utifrån dessa 6 anledningar.
Jag lyckades inte riktigt förmedla en sak i blogginlägget. Huvudfrågan i början: ”Skulle Jesus se på skräckfilm tillsammans med sina lärjungar?”
– Du Petrus, kan inte du gå ner och hyra…hm…minns inte riktigt vad den heter. Den handlar om en psykiskt sjuk demoniserad människa som låser in tonårsflickor i ett mörkt slott och avrättar dem inför kameran och tvingar anhöriga att komma och hämta kvarlevorna.
Vi skrattar nästan åt det för vi vet att Jesus aldrig skulle föreslå något sådant.
Allt gott!
/David
Hej, David. Du sa:
”Bibelorden du skriver varnar för att utöva trolldom och häxeri, inte för att iaktta det som underhållning. Filmerna har fått många att söka sig till bla.a. häxorganisationen Wicca och andra nyandliga grupper.”
SVAR: Det står ”Ty avskyvärd för Herren är var och en som gör sådant”. Alltså ska vi inte kolla på det eftersom det innehåller häxeri osv. Gud avskyr ju sånt. Gudsfruktan är ju att Avsky det onda, fly det onda och vördnad och respekt för Gud. Att det har lett folk in i det Occulta och så är en annan anledning varför vi inte ska kolla på sådant.
Du sa ”Men jag tror faktiskt att dessa filmer kan påverka vår syn av den andliga verkligheten, Andens gåvor m.m.”
SVAR: Vad menar du? Vi behöver inte kolla på Harry Potter osv för att påverka vår syn av den andliga verkligheten och andens gåvor.
(Kolosserbrevet 3:1-3) 1 Då ni alltså har uppstått med Kristus, sök då det som är där ovan, där Kristus sitter på Guds högra sida. 2 Tänk på det som är där ovan, inte på det som är på jorden. 3 Ty ni har dött och ert liv är dolt med Kristus i Gud.
”Tänk på det som är ovan”…. ”Set your affection on things above” King James Version.
Strong’s G5426 – phroneō << (Set your affection)
c) to be of the same mind i.e. agreed together, cherish the same views, be harmonious
3) to direct one's mind to a thing, to seek, to strive for
a) to seek one's interest or advantage
Hej igen Jonathan!
Den som är avskyvärd inför Herren är alltså den som utövar trolldom. Det säger inte att människor i omgivningen som ibland bevittnar det är avskyvärda.
Faktum är att inte ens de som utövar trolldom är avskyvärda i Guds ögon. Gud älskar varje förlorad son och dotter och är deras himmelska Pappa! Det de gör är dock avskyvärt.
En annan sak som är viktig att komma ihåg är just att magin i tex Harry Potter är en underhållningsvariant. I HP-världen så finns det faktiskt god magi. Närt jag som kristen läser böckerna så tycker jag utifrån Hp-världsbilden alltså att det är positivt att Harry använder magi för att förinta det onda. Därför att i HP så kan magi vara positivt. I verkligheten kan det aldrig vara det. Så jag tycker alltså inte man dogmatiskt kan säga att det är avskyvärt inför Gud att titta på en fantasyvärld där det finns god magi.
Samtidigt så problematiserar jag ju som du märker Harry Potter utifrån flera anledningar.
Jag tror du missförstod det jag skrev om Andens gåvor! 😉
Jag menar att man kan bli påverkad av en HP på ett NEGATIVT sätt i hur man ser på gåvorna och den helige Ande.
Be blessed!
🙂
Varje som inte gör det rätta (utövar orättfärdighet) och som inte älskar sin broder är djävulens barn står det i (1 Joh. 3:10). Alltså är varje förlorad person djävulens barn.
Om det står att den som utövar trolldom är avskyvärd inför Gud så är det så. Gud ljuger inte. Han kan älska dem fastän dom är avskyvärda. Bibeln motsäger inte sig själv ju.
Jag tycker inte att det där med de Goda vs Onda är ett giltigt argument. Det innehåller sånt som Gud avskyr, och som lett folk till Wicca osv, vi bör inte kolla på Harry Potter osv då. Gudsfruktan.
Gud välsigne dig.
Jonathan!
Varför tar du fram bibelordet om djävulens barn? Svårt att se poängen. Som Johannes skriver så är varje person som inte räddats av Jesus under satans inflytande och makt.
Och om Jesus säger att Fadern står på kullen på tå och väntar på att få krama varje förlorad son och dotter, så är det så! 😉 Jesus uppenbarar till fullo Fadern för oss. Vissa delar av GT visar oss sanning, men Ibland inte hela bilden, eftersom Gud genom progressiv uppenbarelse uppenbarar mer och mer vem han är, vilka vi är och hur världen fungerar.
Det är sant att trolldom är ondskefullt och att den som utövar det är värd avsky pga det han gör. Men en högre sanning (det finns olika lager av sanningar) är att Gud älskade världen så mkt att han utgav sin son redan medan vi var syndare. Så lika sant som vi alla är värda döden och avsky, så är det sant att vi är älskade, skapade efter Guds avbild och kallade att bli heliga. Viktigt att vi är medvetna om första delen, men viktigt att vi fokuserar på den andra – att inte se människor som syndare, utan genom Guds ögon som hans äskade bortsprungna barn. Vi stöter bara bort människor om vi slår synden i huvudet på dem. Är lite orolig för din betoning på problemet och det negativa.
Jesus bashade inte GT i huvudet på äktenskapsbryterskan och sa att hon var avskyvärd för det hon gjort. Han såg på henne med kärlek och sa: synda inte mer. Jonathan, jag tycker du är för ivrig att kasta första stenen på Harry Potter-tittare. Bibrltexterna om trolldom du använder talar som sagt av utövande. Att titta på fantasy där det finns övernaturliga inslag som inte återspeglar verkligheten (det finns ju ingen god magi) är verkligen inte samma sak som att bedriva trolldom.
Om jag vore osäker på om det är synd att titts på HP så skulle jag inte göra det, så din tanke om tveksamhet håller inte. Jag är medveten om att vi ständigt påverkas av världen. Vi går i skola i den, lever i den och läser och ser saker som produceras i den. Att känna till och titta på saker som vår kultur frambringar är inte ont, men vi behöver vaka över att inte låta saker influera oss negativt. Om du vill göra det genom att avstå från all kultur och media så får du gärna göra det. Bra! Men döm inte dina syskon som med urskiljning tar del av media och analyserar vad de ser tillsammans med Gud. Jag såg nya Batman härom veckan. Gud använder den fortfarande för att inspirera mig! 🙂
Jag tror inte vi som kristna behöver avstå från HP för att några icke troende inspireras till wicca. Det farliga är när vi inte vet sanningen, då kan en HPfilm påverka oss, men när vi vet sanningen och skillnaden mellan verklighet och fantasy så tror jag vi till och med kan höra Guds röst genom filmerna.
Du behöver bättre stöd för att anklaga alla kristna som ser HP så hårt och dogmatiskt.
Gud välsigne dig!
/David
David, det här med Harry Potter leder till allvarliga konsekvenser. Harry Potter är mycket Ockult, och vi kristna ska inte ha med sådant att göra (1 Thess 5:21-22, Rom 12:9). Man kan öppna upp sig för Onda Andar. Jag ska berätta om något som en som hållit/håller på mycket med befrielsetjänst berättat för mig angående Harry Potter:
Harry Potters magiska värld kan påverka oss andligt
Befrielsetjänst i praktiken: Telefonen ringde 21.30 på Valborgsmässosafton 2011. Kan du komma och be för oss? Vi har ingen annan vi kan ringa till, andarna plågar oss, vi behöver din hjälp. Fyra personer behövde förbön denna natt. När jag bad för en av männen, sa Helig Ande plötsligt “Harry Potter”. Då frågade jag mannen om han hade läst Harry Potter. Han skrattade genant och sade “nej”. Eftersom jag visste att Helig Ande inte pratar strunt, frågade jag då om han hade “tittat” på någon Potter film. Då medgav han försiktigt att han hade sett dem. Ibland manar Helig Ande mig att fråga ”härskardemonen” hans namn. Då brukar de som bär på andarna alltid säga namnet som de hör inom sig. När jag frågade anden i honom, “Master demon, what is your name?” (Härskardemon, vad är ditt namn?), sa killen till min förvåning ingenting alls. Efter en stunds tystnad sa plötsligt Helig Ande till mig “White Dragon” (Vit drake), hade aldrig tidigare hört detta namn. Då befallde jag White Dragon, vid namn, att fara ner i Helvetet med alla sina verk och stanna där. Killen gurglade kraftigt när anden kom ur honom. Fick följande dag veta att en kvinna som var med i samma rum, även hon blev befriad “i samma stund” som killen. Även hon hade nämligen läst de ”förbannade” Harry Potter böckerna! Hon ”kände” tydligt hur anden, White Dragon, lämnade hennes kropp. När en ande lämnar en människa kan det kännas som om en osynlig människa lämnar deras kropp. Det är viktigt att undvika världslig ockult underhållning.
En liten egen berättelse:
Vi hade en massa harry potter ”spelkort” och ”magic” spelkort i ett skåp för inte så länge sedan.. hade legat där länge, och en dag så hittade min mamma det. Hon väntade tills nästa dag tills vi klippte sönder och slängde och bröt förbannelse typ, och avsade allt.
Natten före det hade jag en dröm där jag blev strypt av en Demon som skrek på mig.
Bra artikel! När jag blev frälst var det självklart för mig att sluta titta på skräckfilmer – kände inte heller något behov av det. Jag vill inte fylla mig med mörker och fruktan.
Hej!
Detta inlägget kom som på beställning, bra timing. Mycket bra skrivet som vanligt! 🙂
Jo vill bara dela med mig om en sak. I skolan så har det kommit fram att vi nu under hösten ska ha Skräck som tema i Engelska och Svenska. Jag ogillar detta eftersom att jag inte får ut något gott från att se skräck,(har sett 3 st och tänker inte se fler) Iaf så kände jag mig lite halvosäker på hur jag ska tänka kring skräck och detta inlägget var verkligen grymt, jag fick en klarare syn på skräck. TACK!
Om du är osäker ska du inte göra det.
(Efesierbrevet 5:11) Ha inget att göra med mörkrets ofruktbara gärningar utan avslöja dem i stället.
Romabrevet 14:23
Svenska Folkbibeln (SFB)
23 Men den som äter och samtidigt hyser betänkligheter är dömd, eftersom det inte sker av tro. Ty allt som inte sker av tro är synd.
Romabrevet 14:23
Levande Bibeln (SVL)
23 Men den som inser att det han helst vill göra egentligen är fel måste se upp. Allt som man gör utan övertygelse om att det är rätt, det är synd!
Den förlorade Sonen handlar om en avfälling. Han var frälst innan han gick till en livsstil av Synd. Hans destination var helvetet då.
Bibeln motsäger inte sig själv. Är man inte frälst är man inte Guds Son eller Dotter, och man är inte heller en Förlorad Son eller Dotter om man aldrig varit frälst.
Jonathan: Det är sant att storyn beskriver en avfälling. Men Gud älskar inte avfällingar mer än personer som aldrig tagit emot hans kärlek! Storyn beskriver Guds inställning till oss alla. Vi har alla avsagt oss rätten till att bo i Guds hus och tillhöra hans familj, men han överaskar oss med sin kärlek när vi vänder oss till honom. Många skulle säga att alla människors föds oskyldiga, och att barn upp till en viss ålder automatiskt komemr till himlen eftersom de inte har kunskap om gott och ont än. Alltså faller vi alla efter en viss ålder och förlorar vår oskyldighet och måste då som avfällingar återvända till Gud.
Och vi är faktiskt alla skapade av Gud och är därmed hans bortsprungna barn. Att alla inte tror att Gud är deras himmelska pappa förändrar inte det faktum att han är det. Men för att det Jesus gjorde på korset ska hjälpa oss hitta vägen till Fadern så måste vi omvända oss och tro.
Jag säger inte att Bibeln motsäger sig själv, bara att det finns olika lager av sanning och prioritetsnivåer som ändras i och med att Gud uppenbarar mer av sin frälsningsplan.
David,
”världen” i Jak. 4:4
Strong’s G2889 – kosmos
Några definitioner:
5) the inhabitants of the earth, men, the human family
6) the ungodly multitude; the whole mass of men alienated from God, and therefore hostile to the cause of Christ
7) world affairs, the aggregate of things earthly
a) the whole circle of earthly goods, endowments riches, advantages, —->((( pleasures )))<—, etc, which although hollow and frail and fleeting, stir desire, seduce from God and are obstacles to the cause of Christ
Längre fram står det även:
(Jakobsbrevet 4:8) Närma er Gud, så skall han närma sig er. Gör era händer rena, ni syndare, och rena era hjärtan, ni tvehågsna.
Tvehågsna ….Eng. Double minded. Att halta mellan Gud och världen.
Har kollat på en del bibel kommentarer angående det här (Matthew Henry) och Adam Clarke's.. bra bibelkommentarer (på internet).
Ska vi söka det som är ovan osv som i Kolloser. 3:1-3 så kan vi inte spendera tid på underhållning osv. Sen finns det även mycket i världen som kan bli Avgudar (musik osv).
Gud välsigne dig.
Jonathan: Håller med om att förströelse kan göra oss double minded. Att vara double minded är ngt vi behöver prata mer om i Sverige idag. Men Bibeln säger inte att vi inte får ta del av någon som helst underhållning. Vi har olika gränser innan vi blir double minded.
Det är ibland svårt att veta exakt vilken av definitionen författarna syftar på, men jag tror det främst rör det i världen som inte bra.
Tack för välsignelsen, önskar dig detsamma!
Jesaja 33:15 ”…den som stoppar till sina öron
för att inte höra om blodsgärningar
och sluter sina ögon för att inte se det onda,”
16 han skall bo på höjderna,
klippfästen skall vara hans värn.
Sitt bröd skall han få,
vatten skall aldrig fattas honom.
17 En kung i sin skönhet skall dina ögon se,
de skall blicka ut över ett vidsträckt land.
Tänkte på det med de barnen i Uddevalla som blev tagna till himlen och så. Det var en vuxen som inte kunde se några änglar typ och de/eller Jesus sa att det var för att hans ögon hade sett för mycket ont.
Tack så mycket! Du satte ord på det jag känt inom mig så länge!
Roligt att höra!