Lovsång & teologi | del 2: Är modern lovsång för jag-centrerad?

Jag inledde förra inlägget med att konstatera att om en lögn upprepas tillräckligt många gånger så blir den ofta en vedertagen sanning. Det är populärt att beklaga sig över Hillsongs ytliga obibliska musik, men inte bara över den. Som en motreaktion mot den ”lovsångsrevolution” som ägt rum höjs nu följande kritik mot i princip all modern lovsång:

Modern lovsång är för jag-centrerad. Det är alldeles för mycket ”jag” och ”vi” och för lite ”Gud”. Sann biblisk lovsång handlar enbart om Gud.

Först och främst så är det på sin plats att vi erkänner ett par saker. Som att det skrivits lovsånger med diffust flummiga texter, teologiskt tveksamma texter, texter med dålig grammatik och bara allmänt dåliga lovsånger. Det brukar liksom bli så när tusentals nya sånger skrivs.

En annan sak är att lovsångsledare och församlingsledare (det är ju inte bara lovsångsledarna som ansvarar för Gudstjänstordningen) ibland inte tänkt till angående val av lovsånger. Man kan ha valt för lite direkt upphöjande sånger och för många ”jag och Gud-sånger”. Och ibland har val av sånger ej överenstämt med undervisningen eller vad som sker i rummet.

Med det sagt så vill jag nu rikta kritik mot en av grundteserna bakom kritiken mot modern lovsång:

”Biblisk lovsång handlar bara om Gud och inte om oss. Se bara på Psaltaren”.

Bara häromdagen läste jag hur någon argumenterade just så. Man menar att modern lovsång är en produkt av vårt egoistiska samhälle och urvattnat sann tillbedjan med för mycket ”jag-vi-oss”, och att vi borde ta efter psaltaren. Hm…

Gud, min Gud, dig söker jag,
min själ törstar efter dig,
min kropp längtar efter dig,
som ett kargt och uttorkat land.
Då skådar jag dig i helgedomen,
jag ser din makt och din härlighet.
Din nåd är mer värd än livet.
Min tunga skall prisa dig.
Jag vill lova dig så länge jag lever
och åkalla dig med lyfta händer.
Min hunger stillas som av feta rätter,
jag lovsjunger dig med jublande tunga.
Jag minns dig när jag gått till vila,
jag tänker på dig i nattens timmar,
ty du kom till min hjälp,
i dina vingars skugga jublar jag.
Jag håller mig tätt intill dig,

din hand ger mig stöd.

Ps 63:1-9, en psalm av David

Rädda mig, Gud!
Vattnet når mig till halsen.
Jag har sjunkit ner i bottenlös dy
och har inget fotfäste.
Jag har kommit ut på djupt vatten,
strömmen vill dra ner mig.
Jag har ropat mig trött,
min strupe är hes.
Mina ögon värker,

jag har väntat länge på min Gud.

Ps 69:1-4, en psalm av David

Jag måste säga att det är fasligt mycket ”jag-mig-mitt-hjälp”, stormande känslor och fokus på det mänskliga i Psaltaren! 😉 Fler av Psaltarens psalmer saknar dessutom strukturerad teologisk bearbetning. Som om inte det vore illa nog lyser Jesus med sin frånvaro i texterna och korset nämns knappt. Som du märker raljerar jag lite, men faktum är att modern lovsång generellt innehåller minst lika mycket teologi, är mindre jag-centrerad och har dessutom förstås tillgång till uppenbarelsen om Jesus Kristus. Jag kanske helt enkelt har svårt att se på vilket sätt Psaltaren skulle vara högvattenmärket för all tillbedjan idag.
Naturligtvis ingår Psaltaren i Bibeln och är helt fantastisk. Men precis som i modern lovsång finns där olika slags psalmer. Det finns klagopsalmer, psalmer som beskriver Gud, psalmer som vittnar om vad Gud har gjort, psalmer där psalmisten uttrycker sin hunger och längtan efter Gud osv. Psaltaren innehåller både upphöjande text och mer personliga böner. Med andra ord speglar Psaltaren modern lovsång och kan ej användas som argument för att alla lovsånger enbart ska handla om vem Gud är. Påståendet att modern tillbedjan inte är tillräckligt Gud-centrerad motstrids av Psaltaren och är därmed obibliskt. 
Nya Testamentet har inte särskilt mycket att säga om lovsång. Vid ett par tillfällen brister ett par individer ut i spontan lovprisning, men det rörde sig ej om nedskriven sång med syfte att sjungas gemensamt. Paulus uppmuntrar här till lovsång:

Låt er i stället uppfyllas av Anden och tala till varandra med psalmer, hymner och andliga sånger. Sjung och spela för Herren i era hjärtan. Och tacka alltid vår Gud och Far för allt i vår Herre Jesu Kristi namn. (Ef 5:19)

Det finns helt enkelt ingen biblisk mall i Nya Testamentet för lovsångsskrivande. Utifrån Psaltaren kan vi se en mångfald av texter. Jag menar att det är just mångfalden av texttyper som vi behöver. Om vi raderar alla ”jag” så upphör lovsången att vara relationell, där lovsången inte bara har en mottagare, utan också en sändare. Det är kraftfullt att genom sång placera sig själv i texten, inte som dess huvudperson, men mitt i dess centrum. Att vilja avlägsna allt mänskligt ur lovsånger kan ibland avslöja låg människosyn och distanserad Gudsrelation. Någon skrev utmanande om detta i en bok jag läste, typ såhär:

”Lovsånger med mer intim och personlig text kan upplevas som obekväma av de som inte har en nära relation med Fadern. De önskar mer distans…” – Minns ej vem

Här är några olika typer av lovsånger som tillsammans skapar helhet och balans:

  1. Upphöjande lovsånger (sånger som beskriver och upphöjer Gud)
  2. Jag och Gud-sånger (mer personliga och relationella sånger)
  3. Mottagande bönesånger (tonsatta böner av olika slag)
  4. Undervisande och proklamerande lovsånger (förmedlar sanning och uppmuntran)

Jag håller med om att typ nr 1 är oerhört viktig och generellt bör utgöra en stor del när vi kommer samman. Samtidigt tror jag att vi behöver alla fyra. Så varför skapa obalans och stryka 2-4?

Blessings
/David


3 reaktioner på ”Lovsång & teologi | del 2: Är modern lovsång för jag-centrerad?

  1. Det både känns och verkar som det håller på att ske ett uppvaknade när det gäller det här, inte en dag för tidigt. Jag tillhörde själv en trosförsamling under flertal år där jag själv som spelande på gitarr deltog i ”lovsångsbandet.” Och om jag säger så här. när vi hade sjungit och spelat sång som ex, Tack,tack Jesus, 50 gånger vid ett och samma tillfälle, så kunde man texten sen. 🙂 Har sett att det fortfarande stundtals går till på det sättet på Livets ord idag. Verkar inte som man är lyhörd för nånting när det gäller det här, men man fortsätter att oförtrutet att mala på i sedvanlig stil. Det här med texter och som du helt riktigt är inne på finns det hur mycket som helst som går att säga om det, för som när en lovsångstext är mer eller mindre mer fokuserat på, jag, mig och mitt, istället för vad det faktiskt bör handla om, då är det nåt som är väldigt snett.

  2. Jag misstänker att en stor del av diskussionerna bottnar i dåligt språkbruk. Ordet ”lovsång” används utanför dess betydelse, helt enkelt. Klippt från artikeln:

    ”Upphöjande lovsånger (sånger som beskriver och upphöjer Gud)
    Jag och Gud-sånger (mer personliga och relationella sånger)
    Mottagande bönesånger (tonsatta böner av olika slag)
    Undervisande och proklamerande lovsånger (förmedlar sanning och uppmuntran)”

    Fyra typer av sånger. Rent språkligt är en eller två lovsånger. Sånger som talar om hur fantastisk Gud är. Av någon anledning återvänder jag alltid till Stefan Holms guld i OS när lovsång kommer på tal. Alla dessa lovtal till och om honom, för att han råkade hoppa högst! Han var ju så fantastisk (jo, jag håller med).
    Lovsång handlar om att upphöja Gud, riktat till Honom själv – och inför andra. Så det David kallar ”upphöjande”, tillsammans med många ”proklamerande” är lovsång i ordets bemärkelse.
    Vilket inte på något som helt sätt förringar de andra typerna! Gud har ett vidare spektrum än vi kan se, så låt oss sjunga på många sätt.
    Men…

    Det viktiga är att vi inte sjunger med munnen utan med hela oss. Gud är alltid värd hela oss. Och vad vi än sjunger för slags sånger, vare det rena toner och komplicerade texter eller falskt och simpelt tjatigt eller vilken blandning du vill, så sjunger vi för Guds skull. Inte för vår egen. Och det är det som har betydelse.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s