Guds närvaro | del 7: Allt vad vi behöver

victory-of-life-and-peace

I Din närvaro finns glädjens fullhet, i din högra hand finns evig njutning” (Ps 16:11)

Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet , mildhet, självbehärskning. (Gal 5:16-23)

“Guds rike är inte mat och dryck, utan rättfärdighet och frid och glädje i den helige Ande.” (Rom 14:17)

Allt vad vi behöver finns i Guds närvaro. Alla människor, – kristna, ateister och buddister längtar efter Andens frukter. Vi törstar efter kärlek. Vi söker efter harmoni. Vi letar efter glädje. Vi vill ha självbehärskning och disciplin så att vi kan leva de liv vi längtar efter, istället för att om och om igen göra det vi innerst inne inte vill. Allt varje människa behöver för att bli lycklig finns i Guds närvaro.

gud-som-kalla-jpg

Människan är skapad att leva i och av Guds närvaro. Det vi behöver finns inte att hämta inom oss själva. Efter syndafallet skars flödet från Gud av. Så vad skulle vi göra? Med tomma ekande hjärtan började vi försöka fylla våra behov av kärlek, frid, glädje o.s.v. i vår omgivning, alltså i världen. Det är samma sak idag. Utan Gud som källa söker människan dessa saker i relationer, hobbies, karriär, prylar och upplevelser. Även om vi har goda saker som våra källor, så blir någonting skevt när vi låter dessa saker ta Guds plats. När vi närmar oss världens källor med djup hunger och desperation för att fylla våra grundläggande behov tenderar vi att förorena dessa källor. Egoism, konsumism, beroende och begär växer som ogräs i dessa brunnar. Dessutom kan dessa saker aldrig stilla vår innersta längtan och våra djupaste behov. Först när vi åter blir connectade med Gud och lever i Hans närvaro kan vi tillfredställda.

En Jesu lärjunge som har Gud som källa kan naturligtvis ha ett jobb, familj, vänner, hobbies m.m, men låter istället överflödet från Guds närvaro strömma igenom dessa saker. Det som finns i världen får sin rätta plats i våra liv när vi lever i Guds närvaro och dricker av Andens källa.

VILKA KÄLLOR DRICKER VI IFRÅN?

Den kristna traditionen har i alla tider talat om behovet av att avskilja sig från världen och regelbundet skala av saker för att Gud ska få den främsta platsen i våra liv. Vi moderna västerländska kristna hoppar ofta över detta steg, och väljer istället att försöka lägga till ytterligare en källa att dricka ur. Vi dricker från världen ungefär som alla andra och lägger till Gud som ännu en källa.

Ofta leder detta till frustration, eftersom vi då sällan finner ro eller tid att dricka ur Jesu levande vatten. Avgudarna tar för mycket tid, och när vi sitter ner vid himlens källsprång lockas vi av våra andra källor som vädjar till oss. Har vi redan druckit oss mätta på andra källor, så är det svårt för Andens vatten att uppfylla oss, eftersom vi redan är uppfyllda av annat. Resultatet blir att det nästan kan krypa i kroppen av stress och obehag när vi väljer bönepromenad istället för smartphonepromenad,  Bibelkväll istället för filmkväll, bön och lovsång istället för en hobby.

Ökenfäderna drog sig undan världen och den allt mer urvattnade mainstreamkyrkan och fann i enkelheten Jesus som sin källa. Överflöd av frid, glädje, kärlek och Andens kraft följde, och människor färdades ut i öknen för att bli välsignade och få förbön och råd av ökenfäderna. Jag tror inte att vi måste gå i kloster för att leva i Guds närvaro, men att vi behöver lära oss av ökenfädernas vishet. Om vi ska leva i världen men inte av den så behöver vi regelbundet kritiskt reflektera över världens inflytande och plats i våra hjärtan och tankar.

“Älska inte världen och det som finns i världen. Om någon älskar världen finns inte Faderns kärlek i honom.Ty det som finns i världen, vad kroppen begär, vad ögonen åtrår, vad högfärden skryter med, det kommer inte från Fadern utan från världen. Och världen förgår med sina lockelser, men den som gör Guds vilja består för evigt. (1 Joh 2:15-17)

”Var också du beredd att slita ont som en god soldat åt Kristus Jesus. Ingen soldat låter sig upptas av civila angelägenheter om han vill vara sin befälhavare till lags.” (2 Tim 2:3-4)

”Hos andra har sådden fallit bland tistlarna. Det är de som hör ordet, men världsliga bekymmer, rikedomens lockelser och alla möjliga begär tränger in och kväver ordet, så att det inte ger någon skörd.” (Mark 4:18-19)

Jag talar mer om detta med avgudar och överlåtet lärjungaskap i The Wake up call. Jag är övertygad om att lösningen på mångas frustration över sin Gudsrelation och brist på Guds närvaro är att helt täcka över vissa brunnar, och dricka mer sparsamt ur andra. Somliga kallar detta fasta, andra att hålla sig brinnande, bevara sitt fokus, vara selektiv, tänka på vilket input man har m.m.

A DETOX FROM THE WORLD – VÄGEN TILL GUDS NÄRVARO

Tänk om vi ibland skulle behöva en avgiftning från världen? Hur kan processen att gå från att dricka från många källor till att ha Gud som vår huvudsakliga källa se ut? Det första jag vill säga är just att detta kan vara en process. Det kan ta några dagar eller mer utan en av våra världsliga källor innan vår abstinens efter den gamla källan avtar. Först då får vi uppleva friden av att slippa begäret efter den. När begäret efter den gamla avguden avtagit, får vi både sinnesro och tid att ersätta källan med Guds källa. Även om det är en process, så krävs ofta i början ett drastiskt beslut att helt avlägsna eller kraftigt minska på drickandet från en källa, för att vi ska märka någon skillnad.

För några dagar sedan upptäckte jag att jag druckit alldeles för mycket ur en hobby senaste tiden. Jag beslutade mig då för att helt avlägsna den från mitt liv. Dagen efter kände jag redan en ny inre frid och märkte att jag hade mer tid. Jag valde att ge den tiden till Jesus. Guds närvaro ökade märkbart och jag kände mig mer tillfredställd och lycklig.

När du avlägsnat eller minskat några världsliga källor, och börjat dricka mer av Anden, så kommer du alltmer få uppleva Andens frid, glädje och kärlek. Guds närvaro får större möjlighet att uppfylla och omsluta dig. Precis som du tidigare kunde få abstinens efter en annan källa, kommer du att bli alltmer beroende av Guds närvaro. Man kan likna det med att börja jogga. I början tar det emot och kräver mycket planering och överlåtelse. Efter ett tag blir det endel av ens schema och man längtar efter att få träna. På samma sätt kan det vara att leva i Guds närvaro.

Så ge inte upp! Du är skapad för att leva i Guds närvaro, och du har allt vad du behöver för att leva ett liv i Hans strömmar av liv. Jesu levande vatten är inte reserverat för en andlig elit, utan för alla människor. Frågan är om du är villig att rensa upp i ditt liv, för att Guds vattenström ska kunna bryta igenom och uppfylla ditt inre?

HUR DRICKER VI FRÅN GUDS KÄLLA?

Så, hur dricker man från Guds källa? Hur lever man i Guds närvaro? I del fem av denna bloggserie gav jag tips för att ta emot mer av Guds närvaro. Rent konkret handlar det om att:

  • Samtala med och lyssna på Gud
  • Bara vila i Hans närvaro
  • Tillbe och lovsjunga
  • Läsa Bibeln
  • Bönepromenader
  • Ha sitt inre vänt mot Gud i vardagen, practicing His presence
  • Lyssna på undervisning och kristen musik
  • Finnas med i en församling och leva lärjungalivet tillsammans med andra
  • m.m.

Blessings
/David

ps. Vissa källor som haft Guds plats i våra liv kan vi ej avlägsna. Familjen är en sådan källa. Nyckeln är då att identifiera andra mindre viktiga källor vi kan avlägsna eller minska på, och börja dricka från Guds källa. Uppfyllda av Guds Ande får sedan familjen sin rätta plats i våra liv, och faktum är att strömmen från Gud kommer göra att vi älskar vår familj ännu mer och att vi blir ännu mer närvarande med våra barn. ds.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s